Polacy lubią wino, a blisko połowa respondentów pijących wino próbowała już wina gruzińskiego. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez instytut SW Research na zlecenie National Wine Agency of Georgia (LEPL), agencji rządowej reprezentującej producentów z Gruzji, spośród ankietowanych, którzy próbowali gruzińskiego wina aż 89% lubi je lub zdecydowanie je lubi.

Jakie są preferencje Polaków w zakresie wyboru win?

Głównym celem badania przeprowadzonego przez Instytut SW Research było poznanie preferencji Polaków w zakresie wyboru wina, w tym wina gruzińskiego. Jak wynika z badania, Polacy pijący wino sięgają po nie częściej niż po piwo, wódkę czy likier. Kupując je, zdecydowana większość, bo aż 74% badanych, sugeruje się rodzajem wina. Dopiero drugim elementem, który wpływa na naszą decyzję konsumencką jest cena – zwraca na nią uwagę ponad 46% respondentów. W pozostałej kolejności smakosze wina kupują je ze względu na markę (30%) i kraj pochodzenia danego trunku (24% badanych).

Blisko ¾ respondentów deklaruje spożycie wina przy okazji spotkań z rodziną lub znajomymi, a 68% podczas przyjęć i imprez. Bez okazji wino pije 43% ankietowanych. Polacy najczęściej piją wino w domu (56%), ewentualnie u rodziny lub znajomych (32%). Warto dodać również, że tutejsi smakosze wina zwykle kupują je samodzielnie (71%). Swoje ulubione wino cenią najbardziej za jego smak i aromat (69%).

Najpopularniejszymi miejscami zakupu win są supermarkety (43%), dyskonty (36%) i sklepy alkoholowe (31%). Co ciekawe na zakup win online decyduje się blisko 4% respondentów.

Miejsca zakupu wina przez Polaków


Wina z Gruzji podbijają serca Polaków

Za gruzińskimi winami stoi tradycja sięgająca 8000 lat i na świecie wina te uchodzą za wyborne trunki o charakterystycznych nutach smakowo-zapachowych. Alazani Valley, Old Tbilisi, czy Saperavi, czyli najbardziej lubiane przez Polaków gatunki win gruzińskich, pochodzą z Kachetii (Kakheti)  – najstarszego na świecie regionu, jeśli chodzi o uprawę winogron, leżącego we wschodniej części Gruzji.

Chociaż nazwy regionów produkcji win gruzińskich nie są powszechnie znane w Polsce, 66% respondentów wskazało w badaniu, że ma pozytywne skojarzenia z Gruzją.  55% ankietowanych ceni gruzińską kulturę kulinarną, a niemal połowa (46%) ankietowanych próbowała już gruzińskiego wina.

„Ci, którzy próbowali tego tradycyjnego trunku z regionalnych winnic w Kachetii, Imeretii i Kartlii deklarują, że lubią je za walory smakowe i aromat (70%), a także – co ciekawe – miłe skojarzenia z nimi (33%)” – mówi Piotr Zimolzak z instytutu SW Research.

Polacy deklarują zakup win gruzińskich głównie w specjalistycznych sklepach z winami oraz sklepach z alkoholem – w ten sposób nabywa je 43% ankietowanych. Pozostali ankietowani znajdują wina gruzińskie w supermarketach, hipermarketach oraz dyskontach. 5,6% respondentów pija wina gruzińskie w restauracjach.

„Polacy lubią Gruzję, cenią jej kuchnię i wino. To nie dziwi – Gruzja dopracowała do perfekcji połączenie tradycji z nowoczesnością, oferując wysokiej jakości wina” – komentuje Szymon Milonas, sommelier i ambasador win gruzińskich. „Najmodniejszy w tej chwili na świecie trend win naturalnych i tzw. bursztynowych ma swoje początki właśnie w Gruzji i używanej tam do fermentacji qvevri – glinianych naczyń, które dla utrzymania stałej i niskiej temperatury są zakopywane w ziemi” – dodaje Milonas.

Wino lubimy i się nim interesujemy

Wino nie tylko smakuje, ale także ciekawi Polaków. Dowodzą tego sami respondenci – spośród respondentów, którzy kupią wino samodzielnie, 35% sprawdza informacje o nim w internecie, 27% prosi o radę sprzedawcę, a 12% pyta lub dzwoni do znajomego.

Polaków śmiało więc można nazwać miłośnikami wina, którzy chętnie i świadomie degustują różne gatunki napoju alkoholowego ze sfermentowanego moszczu winogronowego. A wina gruzińskie należą do chętnie spożywanych win w Polsce ze względu na ich wyważony i starannie skomponowany smak i charakterystyczny zapach.

National Wine Agency of Georgia to agencja podlegająca Ministerstwu Rolnictwa Gruzji, utworzona w celu m.in. promocji gruzińskiego wina i budowaniu jego świadomości na świecie. Agencja we współpracy z lokalnymi partnerami zajmuje się także edukacją na temat bogatej tradycji i kultury win gruzińskich sięgającej 8 000 lat.

Cytowane badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie przez SW Research w marcu 2022 roku. W ramach badania przeprowadzono 1005 ankiet z próbą Polek i Polaków deklarujących spożycie wina przynajmniej od czasu do czasu.